Vakantie en meer - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ryan Slijkerman - WaarBenJij.nu Vakantie en meer - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Ryan Slijkerman - WaarBenJij.nu

Vakantie en meer

Door: Ryan Slijkerman

Blijf op de hoogte en volg Ryan

15 April 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

De vakantie en het begin van de nieuwe periode:

Wat een prachtig land is Zuid-Afrika toch! Echt genieten en een voorrecht om hier te mogen verblijven. De eerste dagen van de vakantie lekker en vliegtuig gepakt en het mooie Kaapstad gedag gezegd. Vol gas naar Johannesburg om daar lekker safari toerist te spelen en te genieten van de leuke activiteiten en de prachtige natuur. De eerste dag van de vakantie werden we weggebracht naar ons mooie hotel voor de eerste paar dagen. Een mooi hotel met zwembad, fitnessruimte en een luxe uitstraling. Tijdens ons verblijf hebben we genoten van een safari met neushoorns, vele soorten antilopen en verschillende andere dieren. Ook zijn we nog bij een leuk pretpark geweest in het midden van Johannesburg, waar we helaas 2 uur op onze taxi terug hebben moeten wachten, maar dat hoort natuurlijk bij het Afrikaanse cultuurtje. Hierna hebben we een auto gehuurd en zijn we naar Blyderiver park gegaan. Tijdens de heenreis zijn we op een weg beland met ongelofelijke kraters in de weg, en mede door een verkeerde inschatting ben ik lichtelijk van de weg gegleden (diepe berm in) maar gelukkig zag de naderende vrachtwagen alles gebeuren en kon ik ook weer makkelijk op de weg komen. Toen we aankwamen in het mooie park werden we verwelkomt met een lekker drankje en een flinke hap eten. Iedere avond een lekker 3 gangen diner, en ook gewoon altijd erg lekker! Wel erg apart om je huisje tegen de rivier te hebben waar krokodillen en nijlpaarden zwommen, en zo nu en dan een slang langs je kamertje glipte. Zo werden we een ochtend wakker met een prachtige nijlpaard met jong voor onze hut. Best gevaarlijke beesten, maar wel prachtig om te zien!

Toen we in het park waren zijn we 2 dagen vol gas naar het Krügerpark gegaan om daar van de mooie dieren en de mooie natuur te genieten. Echt een zware aanrader. Na de eerste olifant die voor onze auto langs croste, hebben we besloten dat ik zou rijden, en Luuk zou de prachtige foto’s maken van de verschillende dieren. Hester (wie sinds onze reis naar Johannesburg ons vergezelde) zat naast me om de dieren te spotten en om mij te helpen met een lekker hapje en drankje. Wat een service! We hebben echt onwijs veel dieren gezien tijdens de eerste rit, en het was echt geweldig om te crossen over de verschillende zandwegen en stenen. Wel altijd uitkijken voor de wilde beesten die je overal langs ziet sjokken en hier en daar niet eens ziet aankomen. Maar wat een ervaring! Je rijdt tussen de zebra’s en giraffen. Overal nijlpaarden en krokodillen, en als je even een tijdje niets had gezien, stonden er ineens een flinke groep antilopen of andere gekke beesten. Zo ook een hele kudde olifanten in het laatste uurtje van de rit. Helaas waren we een beetje laat, en zou het hek om 5 uur sluiten, dus moest ik even iets harder rijden dan dat mocht. En natuurlijk kom je juist op dat moment een hele groep olifanten tegen op je pad. Een vrouwtje en haar jong aan de ene kant van de weg, en de rest van de groep aan de andere kant van de weg. Ideaal om precies in te halen, zou je dan denken. Tenminste, dat dacht ik op dat moment. Misschien goed om te weten voor de mensen die mijn blog lezen, maar dat moet je dus niet doen. Na de auto in de eerste versnelling gezet te hebben, en langzaam tussen de groep te komen, draaide het vrouwtje plotseling om. Dat was nog niet zo erg, want we hadden nog aardig wat ruimte. Helaas voelde dit aardig grote bakbeest zich een beetje bedreigd door ons, waardoor ze begon te toeteren en met haar oren te klapperen. Natuurlijk reageerde een olifant aan de andere kant van de weg hier ook op, en kwam naar ons toegerend. Nou, dan zit je niet heel chill in de auto kan ik je vertellen! Dus nu kwamen er 2 grote olifanten naar ons toegerend, terwijl wij in een klein autootje zitten te kijken naar dit schouwspel. Luuk heeft gelukkig prachtige foto’s kunnen maken van aanvallende olifanten, en ik ben vol op het gaspedaal gaan staan, om zo snel mogelijk weg te crossen van de woedende olifantenkudde. We stonden denk ik echt op minder dan anderhalve meter van deze logge bakbeesten. Toen snel naar ons huisje, en een flink aantal cocktails weg tanken en nieuwe onderbroeken opzoeken. Dat gaan we de volgende keer anders doen, hebben we besloten.

De volgende dag zat ik weer netjes achter het stuur en gingen we verder met onze zoektocht naar The Big Five. Dit zijn de Neushoorn, Olifant, Leeuw, Luipaard en de Buffel. De olifant hadden we wel genoeg gezien op de eerste dag, en de buffel ook. Dus werd het een zoektocht naar de neushoorn en verschillende roofdieren. We moeten geluk hebben gehad, want nog voordat we de hekken van het echte Krügerpark doorwaren lag er een leeuw in het midden van de weg. Een prachtig mannetje lag lekker te chillen en stoorde zich aan niets. Geen auto die er nog voorbij kon. Helaas voor ons was het toen nog 5 uur s morgens en konden we hier dus geen foto’s van maken, maar het was wel een top begin van de dag. Op een gegeven moment liep de leeuw rustig het gras weer in, waarna we hem helaas niet meer gezien hebben. Na een aantal uur rondrijden zagen we ook nog een groep neushoorns in de verte staan, dus werd het alleen nog een zoektocht naar de luipaard. Een van de schuwste dieren op ons verlanglijstje. Toen we de map bestudeerde hebben we besloten om het gebied van de luipaard helemaal uit te kammen waar mogelijk! Een mooie uitdaging met een minder mooi resultaat. Want terwijl ik weer achter het stuur zat, werden we tegengehouden door een van de vele rangers. Gelukkig niet voor een boete, maar omdat we een lekke band hadden. Een lekke band in het Krügerpark... een leukere plek kun je bijna niet bedenken. Dus met behulp van de ranger en tussen de wilde beesten snel een thuiskomertje onder de auto gezet, en toen snel naar een garage in het Krügerpark. Daar kwamen we erachter dat we niet één, maar twee spijkers in onze achterband hadden. Altijd fijn! We konden gelukkig snel geholpen worden, en konden dus weer snel op weg om onze zoektocht af te maken. Op de hoofdweg naar de uitgang van het park werd al onze moeite gelukkig wel beloond, want langs de weg stonden wel erg veel auto’s stil om foto’s te nemen. Dat betekend voor mij vol gas, en kijken wat er aan de hand is, en jawel hoor! Een prachtige luipaard in het wild, liep langs de hoofdweg de bosjes in. Echt onwijs gaaf om te zien. Natuurlijk snel een aantal foto’s maken en toen was hij weg. En ook voor ons begon de tijd zo langzamerhand te dringen om het hek weer uit te komen. We hadden op een gegeven moment namelijk nog een leuk zandweggetje gezien, en waren wel benieuwd of we daar nog een wild beest zouden spotten. Helaas was het zandweggetje iets langer dan verwacht. Tja, en dan moet je net Ryan achter het stuur hebben. Vol gas door de bochten en al driftend over de zandweggetjes en langs de vele stekelbosjes. De auto heeft veel krassen opgelopen tijdens deze rally, maar dat was het waard. Zeker als je jezelf bedenkt dat je blijkbaar in Afrika je auto zo kunt inleveren. Zelfs als er meer krassen dan lak op de auto zitten. Helaas was het niet de moeite waard qua beesten zien, want het beste wat we toen gezien hebben waren 4 eekhoorns, maar het was zeker een ervaring. Vooral toen we daadwerkelijk de auto de volgende ochtend bekeken en er echt donderse krassen op zagen zitten. Dan ben je toch even blij dat je in Afrika zit kan ik je vertellen.

De laatste dag op het Blyderiver park zijn we nog even een panoramaroute gaan rijden, waarna we weer vol gas naar Johannesburg zijn gegaan. Als jullie ooit nog een adres zoeken voor een geweldig verblijf, dan moet je zeker naar Blyderiver gaan! Je zit tussen de zebra’s, giraffen, uilen, nijlpaarden, krokodillen en slangen. Echt een onwijze kick! Na ons avontuur in Blyderiver zijn we even een nachtje in een hotelletje gaan slapen en toen de volgende ochtend fit naar het vliegveld waar we de auto afgaven, en opgehaald werden door onze taxi voor ons verblijf in Pilanesberg. Na 3 uur rijden kwamen we daadwerkelijk aan in en prachtig privé reservaat waar verschillende dieren aanwezig waren. Toen we aankwamen in Pilanesberg werden we er helaas op gewezen dat onze eenpersoons hutjes waren overboekt. Of we het er vonden om met z’n drieën in een luxe villa van 2000 euro per nacht te gaan slapen. Na een erg lang overleg (niet dus) hebben we besloten om onszelf dan maar op te offeren, en onze eenpersoonshutjes in te ruilen voor een villa met 2 badkamers, 2 buitendouches, een privé kampvuurplaats, een zwembad en ga zo maar door. Eén belletje en ze kwamen ons ophalen voor het eten met een golf carretje, of kwamen ze al de lekkerste cocktails brengen. Geen heel verkeerde vakantie dus! Helaas dat we daar maar 3 dagen waren.

Iedere ochtend en avond hadden we een safari door Pilanesberg met onze groep en onze Belgische ranger. Hij werkte er al 3 dagen, en had dus meer kennis over de schijtkever dan over de leeuwen en andere
grote beesten, maar hij bedoelde het erg goed. We hebben wel weer veel meegemaakt. We hebben onwijs veel neushoorns gezien tijdens de safari’s, maar ook een groep leeuwen met jongen, en een prachtige luipaard die in een boom zat. De foto’s zijn echt geweldig geworden. Het mooiste was nog de laatste safari, waarbij we 2 keer aangevallen werden door onwijs grote olifanten en onze ranger maar op onze auto stond te rammen en te jammeren: ‘Fuck off’. Wat hebben we gelachen! Vooral toen de mensen voor ons in de jeep op elkaar schoot gingen zitten van angst en de moeder haar dochter als schild gebruikten, en wij heel rustig foto’s en filmpjes aan het maken waren. Toen we langs de laatste olifant waren, en iedereen ongelofelijk veel adrenaline in het lichaam had van angst, was het misschien niet slim van mij om bij het eerst volgende beest dat we zagen opeens een ongelofelijke brul te geven. Er stond namelijk een Wildebeest (een soort bizon) langs het pad. Die dingen zijn zo ongevaarlijk als een kikkertje. Alleen na mijn schreeuw: “Oh my God, A Wildebeest”, schrok de ranger zo erg dat we bijna met jeep en al het pad afreden. Een prachtig moment waarbij we met z’n drieën helemaal in een deuk in de auto lagen te rollebollen. Dat was zelfs nog leuker dan de aangeschoten safari van de avond ervoor, waarbij Chris (onze barman) ons weer volgeschonken had met de gekste cocktails en biertjes. We hebben denk ik meer dieren toen gezien dan dat er daadwerkelijk liepen, maar het was wel echt een geweldige avond.

Na de leuke dagen in luxe en tussen de beesten was het voor ons weer tijd om naar Kaapstad te gaan, en daar de laatste week van de vakantie in te gaan. Luuk’s ouders kwamen een dag later aan in Kaapstad, dus na een dagje bijslapen en rusten hadden we de familie Elschot bijna helemaal herenigd. Erg gezellig om met z’n allen de verschillende plekken in Afrika te laten zien. We hebben gegeten in Mzoli’s ( een van de townships) en we hebben een bus tour door Kaapstad gedaan, met het Kasteel van de goede hoop als hoogtepunt. Vooral omdat ze daar een bel hebben die ze alleen luiden als er een speciale gelegenheid hebben. Bijvoorbeeld als Ryan aanwezig is, en een touwtje ziet hangen. Ik wist niet hoe snel ik weg bij die bel moest zijn! Verder nog gegeten bij een heel leuk Typisch Afrikaans restaurant. Veel gezang en ge-djembé, en daarna ook nog een echte Afrikaanse dans-battle met Luuk gedaan. Geen flauw idee wie er nu eigenlijk heeft gewonnen, daar zijn we nog steeds over aan het discussiëren. Daarnaast ook nog even de school laten zien en toen was het tijd voor mij om te gaan hiken met Hannah. Autootje gehuurd en verschillende campings gereserveerd en toen gewoon vol gas. Tent achterin en overleven maar. Toch ook nog even lekker om er een paar dagen helemaal uit te zijn. De eerste dag kwamen we aan op een camping in the middle of nowhere, tussen de schapen, schijtvliegen en Duitsers. Die heb je blijkbaar overal op de wereld.. Schijtvliegen en Duitsers... Na de eerste dag bijkomen van de rit en de omgeving zijn we een hike gaan doen. Of het kwam omdat ik een tijdje niets gedaan had, of omdat ik minder energie had, weet ik niet, maar het was de zwaarste hike die ik tot nu toe gedaan heb. Maar het uitzicht was geweldig boven op de berg. 360° om je heen kunnen kijken, is echt een geweldig gezicht. Alleen wel jammer dat Hannah d’r knie blesseerde tijdens de hike. Hierdoor hebben we besloten dat we maar niet meer gingen hiken op de andere dagen. De dag erop zijn we naar een andere camping gegaan. Ook hier was niet erg veel om ons heen, maar er was en prachtig en ijskoud meertje waar je lekker kon zwemmen en zonnen, dus dat was onze hele dag die we daaraan besteed hebben. Opzich erg lekker hoor! S ’avonds ook nog een man ontmoet die van Zweden naar Afrika is gaan fietsen! Heel vet verhaal, maar als ik 2 jaar bezig ben om ergens te komen, weet ik niet of ik dat ervoor over heb.. Na deze dag snel de auto gepakt naar het strand om daar nog een dagje te kunnen chillen en genieten van de zon. Ook onze mislukte zelfgemaakte pizza was een leuke poging, maar toen de pizza zwart was en de topping nog rauw hebben we maar opgegeven. Toen snel naar Kaapstad om een afspraak te maken met een kapper, die iets te fanatiek was met de tondeuse naar mijn mening. Toen nog een paar dagen met Hester en Luuk wat sightseeing gedaan in Kaapstad, en wat andere gekke activiteiten.

De allergaafste activiteit was in de laatste morgen van onze vakantie. We gingen twee uur quad rijden met Luuk en Hester. We zijn naar een dorpje/boerderij gegaan om daar eerst even een uitleg te krijgen over het gebruik van een quad en een paar oefenrondjes op het terrein te maken. Hierna zijn we begonnen aan onze tour met een gids. De gids op de motor, en wij erachteraan op de quad. Wat een kick om dat een keer te doen. Vol gas door de bochten driften en slippen en dan weer het gas helemaal open trekken om weer een nieuwe topsnelheid te proberen te zetten. Volgens mij heb ik bijna de 75 aangetikt, aangezien ik bij de 72 maar weer op de weg ging letten in plaats van naar mijn kilometerteller te kijken. Veel los zand en hoge bulten met overall stenen. Echt een groot succes! Toen naar het vliegveld om Hester weg te brengen. Tenminste, dat dachten we. Totdat Hester het aanbod kreeg voor een gratis vlucht als ze nog een dag extra in Kaapstad wilde blijven. Natuurlijk hebben we dat na enig overleg aangenomen en zijn we ongeveer 5 uur later en met de hulp van een stewardess weer naar huis gegaan. Echt een leuke maar rare dag. De volgende dag hebben we lekker uitgeslapen, en aangezien Hester er was konden we natuurlijk geen lesgeven, want wie zou er dan op haar letten. Dus hebben we besloten dat we (nadat we lekker uitgeslapen waren) nog even naar de stageschool te gaan om te kijken of alles er nog stond en wat er verder allemaal was gebeurt in de periode dat we weg waren. Toen we aankwamen hadden we natuurlijk weer veel bekijks met Hester, en kregen we te horen dat er leraren waren ontslagen en weggegaan in de week dat wij op vakantie waren. Blijkbaar waren er veel rellen op de school, en zijn de leerlingen ook te ver gegaan met vechtpartijen en andere gekke geruchten. Ze hebben ons dus weer nodig op de school.. Komende week weer volle bak knallen en de leraren weer even laten weten wie de baas is op deze school.

• 16 April 2015 - 20:37

Ria:

Jeetje ryan wat weer een gaaf verslag. Heb al een groot gedeelte Aan oma voorgelezen. Die zei af en toe. Oe aai jeetje. Haha. Succes nog deze laatste zes weken en vooral blijven genieten!!!!

• 17 April 2015 - 06:11

Anja:

Briljant Ryan, wat een avontuur daar in Zuidafrika! Heel erg leuk om je reisverslag te.
    lezen. Nog veel plezier de laatste weken!!!